Kosten implementatie Omgevingswet

Begin dit jaar is het Programmaplan 2021 vastgesteld voor de implementatie van de Omgevingswet (ervan uitgaande dat deze wet per 1 januari 2022 wordt ingevoerd). Het betreft een gezamenlijk plan voor de 3 DUO-gemeenten en Duo+ zelf. Bij de start van deze gezamenlijke aanpak is afgesproken dat de incidentele kosten van deze implementatie evenredig over de drie gemeenten worden verdeeld. De structurele kosten dragen de afzonderlijke gemeenten zelf of worden gedragen door Duo+ (met name de beheerskosten van de noodzakelijke digitale systemen).

In het Programmaplan 2021 wordt uitgegaan van de volgende implementatiekosten in 2021:

  • kosten programmamanager € 77.000;

  • kosten projectleider werkprocessen € 86.000;

  • kosten opleidingen en communicatieplan € 45.000;

  • éénmalige kosten digitaal systeem € 145.000.

Per gemeente zijn de geraamde kosten afgerond derhalve € 120.000. In de Jaarstukken 2020 hebben we gemeld dat er door uitstel van werkzaamheden € 90.000 minder aan inhuur is uitgegeven in 2020 dan begroot. Dit saldo is gestort in de reserve Omgevingsvergunningen. We willen dit deel weer aanwenden voor genoemde extra implementatiekosten, plus het extra budget van € 30.000.

Wij stellen voor de geraamde kosten van € 120.000 beschikbaar te stellen en te onttrekken uit de reserve Omgevingsvergunningen.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

(0) - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf